Jak začít s otužováním
10. říjen 2021
Trendy

Jak začít s otužováním

Hitem poslední doby se stalo otužování. Uchvátilo celebrity i influencery, a tak má člověk občas pocit, že kdo se nenoří do ledové vody, jako by nebyl. Je ale otužování opravdu tak zdraví prospěšné a jak s ním začít? Na to jsme se podívali v následujícím článku.

Proč se otužovat

Není žádným tajemstvím, že pravidelné otužování přináší celou řadu příznivých účinků na posílení imunitního systému, psychické odolnosti a celkového zdraví. Otužováním můžete předejít nemocem z nachlazení, vysokému tlaku, ale i alergiím. Díky pravidelnému otužování posílíte svou imunitu, zlepší se vaše tělesná zdatnost, upevní se vaše vůle a naučíte se lépe pracovat se stresem. Při otužování totiž dochází k produkci hormonu endorfinu, který vyvolává pocit štěstí a dobré nálady. Důležitá je však vytrvalost. Příznivé účinky otužování se projeví nejdříve za tři až čtyři týdny. 

Jak správně začít s otužováním

Rozhodli jste se, že začnete s otužováním, ale nemáte zkušenosti? Nevadí. Otužování totiž neznamená, že se hned musíte po hlavě vrhat do zamrzlého rybníka. Naopak byste se měli držet zlatého pravidla všeho s mírou a začít postupně. Začít můžete třeba ve sprše. Nejprve se umývejte vlažnou až teplou vodou a teprve poté postupně snižujte teplotu vody o cca 0,5 °C.

Začněte od nohou a jakmile si tělo navykne, postupujte nahoru směrem k hlavě. Tento postup můžete zopakovat vícekrát. Každý den vydržte pod studenou vodou o pár vteřin déle – postupně se propracujete až k několika minutám. V zimě se sprchujte 1–3 minuty, v létě pak 3–5 minut. Po sprše se vždy důkladně otřete suchým ručníkem, tření studenou pokožku krásně prokrví a zahřeje.

Otužování ve sprše

Otužování venku

Další fází otužování je plavání ve studené vodě. Zde je však důležitý intenzivní pohyb, proto se vyvarujte ležení v ledové vaně. Tělo by totiž bez pohybu mohlo snadno prochladnout a účinek by byl spíše opačný. S otužováním venku je ideální začít už v létě a pokračovat i v chladnějším období. Před tím, než se odhodláte vstoupit do vody, je dobré se prohřát lehkou rozcvičkou. Stejně tak po ukončení koupele nestůjte a snažte se co nejrychleji zahřát. Vyvarujte se však horké sprše.

Otužování venku

Pravidlo zimního plavání

Zimní plavání si dopřejte 2krát až 3krát týdně, přičemž doma doba otužování záleží na teplotě vody, vzduchu a úrovni otužilosti. Neplavejte déle než:

  • 20 minut ve vodě chladnější než 15 °C

  • 10 minut ve vodě chladnější než 10 °C

  • 5 minut ve vodě chladnější než 4 °C

Plávání ve studené vodě

Na zimní plavání v přírodě si netroufáte, ale chtěli byste začít s otužováním alespoň doma? Pomůžeme vám s realizací koupelny vašich snů, ve které vám to půjde téměř samo. 

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com